www.DUB.cz
DUCHOVNÍ UNIVERSITA BYTÍ – Společenství Josefa Zezulky
Oficiální stránky Biotroniky a filosofie Bytí Josefa Zezulky
českyenglishdeutchfrancaisespanolitalianorussiangreekesperanto
28. března 1979

Jiné užití, než pro osobní potřebu, tohoto textu a obrázků i jejich částí
je možné pouze s písemným 
souhlasem vydavatele.

Josef Zezulka – ODPOVĚDI 1976–1982

28. BŘEZNA 1979

Tazatel

Chtěl bych vědět něco o vztahu Tvůrčího díla a času, přiblížit ještě pojem „vše jest, já jsem vše“.

J. ZEZ.

Já vím, ten čas je pro lidi velký problém, protože jsme ještě tvorové časoví. Jsme vězni času a těžko se orientujeme v časové problematice. Je to rozměr, který je ještě pro naše myšlení, pro naši lidskou schopnost dost vzdálený.

Všechno existuje. Jak si to dokážeme? Není nic, co bude nebo co bylo. Víte, že jsou např. lidé, kteří mohou říct, co bude, a ono se to plní. Myslím tím dobré jasnovidce. Jasnovidců máme spoustu, ale já myslím opravdu kvalitní. Ti vám mohou říct, co bude, a ono se to plní, časem do toho dojdete a je to. Tito lidé totiž vidí dění tak posazené a my v tom dění procházíme, čili vidí, co bude. Jestliže vidí, co bude, tak to vlastně je, jenom my svým vjemem do toho dojdeme.

Jsou astrologové, kteří jsou tak dobří, že mohou říct, co bude. Nejsou to hvězdy, které tvoří osudy. Hvězdy jsou jako děrný štítek, který označuje osud. Čili všechno existuje. Představte si to jako gramofonovou desku. Na ní existuje celá hudba teď. Jestliže chcete hudbu vnímat, musíte nasadit na desku jehlu a začít od začátku. Teď se vám hudba odvíjí.

Nebo jedete vlakem. Jedete z Prahy do Plzně. Sedíte ve vlaku a díváte se. Teď je pro vás Beroun. To však neznamená, že Praha už není, a neznamená to, že Plzeň ještě není. To jenom vy do toho dojdete.

Takže tady se jedná jen o naše vnímání. Jsme v Tvůrčím díle čili ve vývoji, v nějakém postupu. Všude, kde je nějaký postup, můžeme mu dát název čas. To je rozměr. Aby to ale nevedlo k nějakému fatalismu. Všechno je, člověk do toho dojde, ale to, co je, má ještě svoje dimenze. Takže člověk může dojít do něčeho tady nebo tady.


 

Tazatel

Tzn. že vezmeme-li dnešní industriální společnost, civilizaci, která se obrátila proti člověku a ničí ho, je to už předurčeno?

 

J. ZEZ.

Předurčeno to je, s tím se nedá hnout. Má to ale svoje dimenze, jak jsem teď říkal.

Představte si ty události, které jsou, ať jim říkáme minuty, hodiny, dny, ty tady jsou. Každá ta událost má ale svoji dimenzi směrem nahoru lepší, až nejlepší a směrem dolů špatnou, až nejhorší. Tvůrčí dílo, jak my ho procházíme, není tak ploché. Má ještě tuto a tuto dimenzi. Teď je na vůli člověka, lidstva nebo většího celku, nějaké větší společnosti. V případě, jak se ptáte, je to na vůli lidstva.

Jedná se o civilizaci. Tak, jak ji lidé pochopí, do jaké výše tu svou osu vzhledem k událostem zvednou anebo sníží, tak se potom projevuje i civilizace. Takže dnes jsme zapadli do hmotné techniky a lidé už neznají nic jiného než techniku. Snížili to strašně dolů, tam, kde se už technika stává vrahem člověka.

Totéž, kdyby člověk zvedl osu a vzal techniku v jejích dobrých stránkách, vzal ji kriticky, kdyby vyvážil v sobě myšlení ducha a hmoty, tak by byla správná.

My bereme civilizaci a techniku naprosto nekriticky, a proto je ničivá. To ale nepopírá, že by všechno nebylo. Vše je, teď jde jen o to, kde my do toho vběhneme.

Bude rybník a bude hluboký 10 metrů. Vy můžete plout docela u dna, kde bude velký tlak vody, když budete uprostřed, bude menší, když budete těsně pod hladinou, tak bude ještě menší a pořád to bude voda, pořád to bude rybník.

 

Tazatel

Myslel jsem, že už je předurčena i hloubka, ve které, obrazně řečeno, člověk plave.

J. ZEZ.

Ne, toto Tvůrčí dílo je pevné, to jsme si řekli. Má svoje dimenze. Ale člověk je také pevný. Ten v tom jde. Tohleto, co tady je pevného, je řekněme „vůle boží“ (chceme-li operovat se slovem Bůh, poněvadž ještě za tím nevíme, co to je, jak to je) nebo vůle daná. Teď je ale tady ještě vůle člověka. Jsme dvojní, dualisté. Všechno v nás je dvojné. Myslíme ve dvojnosti, žijeme ve dvojnosti, tedy i vůle je ve dvojnosti. Je zde vůle toho, co je, co je určeno. Když vypneme svoji vůli, tak budeme „plout“ ve vůli plné. Budeme ale zase ovlivňováni z boku vůlí jiných lidí, čili nebude to správné. Ti nás stáhnou. Když zapneme svoji vůli, kormidlujeme potom ve své události. Teď jde ale o to, kam kormidlujeme. Můžeme jen nahoru nebo dolů. Trať máme, koleje máme položeny, my z nich nemůžeme uhnout. Můžeme jen jít výš nebo níž a to je vůle lidská, ta patří vývoji. Kdyby člověk neměl svou vůli, tak by se nemusel vyvíjet. Byl by jen statickým elementem v celém Tvůrčím díle, asi jako hmota nebo hmotné události. To ale právě dělá život, to dělá vibrace života, že je umožněno, aby se člověk vyvíjel.

My jdeme z života do života a činíme tak a tak. Proč ale tak činíme? Protože jsme takoví. Když člověk potom poznává, mění se. Každá změna ve vývoji bytostném je založena na poznávání.

Už od té žížaly, od toho prvoka je poznávání. Už jednobuněčný prvok má rozhodování: nahoru, dolů, doprava, doleva, plout, neplout. Tím, jak se rozhoduje, se i vyjadřuje a tím se mění. Obrušuje, zlepšuje, zhoršuje. Protože tento vývoj je pasivní, působí zde ještě Zákon odrazu. Nižší živočichové pod člověkem tomuto zákonu podléhají plně. Teprve člověk mu začíná trošičku uhýbat nebo má možnost mu jako prvý tvor ve vývojové řadě uhýbat.

Živočich tvoří a na něj se plně odráží v příštím životě to, co vytvořil, a on z toho získává větší a větší vědomí. Jeho vědomí se formuje. Člověk je prvý tvor, který mimo Zákon odrazu (Indové mu říkají karma) jde ještě vlastní vůlí ve vývoji. „Udělám to tak a tak, buďto si tento vývoj zlepším nebo zhorším.“ Zákon odrazu zůstává, člověk ho jen může více-méně podle vlastního vyspění dávat do klidu anebo nemusí. Takže tady je svobodná vůle, to je ten vývoj.

Když ze svobodné vůle někoho zavraždíte, tak jste ho zavraždil proto, že jste takový. Jiný člověk by to nedokázal, protože je jiný. Když vy uděláte něco dobrého, tak jste to udělal proto, že jste takový. Jiný člověk by to nedokázal, protože je jiný. Když vy uděláte něco dobrého, tak jste to udělal proto, že jste takový.

Tazatel

To platí i pro sebevraždu?

J. ZEZ.

To se vztahuje na celý vývoj. I na sebevraždu. Sebevražda může být velkým hříchem a nemusí, ale lidstvo ještě není tak daleko, aby se mu to dalo vysvětlit. Takže sebevražda ne!

 

Tazatel

Někteří světci odcházeli ze života dobrovolně, ale to mělo určitě hlubší význam.

J. ZEZ.

Jistě, proto říkám, že to tak není, ale zatím musíme u toho zůstat kvůli tomu, že by to lidé nepochopili.

 

Tazatel 2

Myslel jsem, že jsou dvě možnosti: 1) lidé, kteří vidí v sebevraždě jediné východisko; 2) lidé, kteří k ní dojdou přesvědčením, snad jako k realizaci vnitřní bytosti?

 

J. ZEZ.

S realizací vnitřní bytosti by neměla sebevražda co dělat! Člověk se narodil a přišel do této sféry proto, aby ji prožil, a ne proto, aby z ní odcházel. Ale mohou být bočné vlivy lidí, kteří ho nějak donutí k tomu nebo kteří ho vlastně zavraždí a vypadá to jako sebevražda. To jsou bočné vlivy. Bočné vlivy jsou na nás stále. Některé jsou dobré, některé špatné. Tak jdeme životem.


  
Tazatel

Mám otázku na schopnost lidí a čas.

 

J. ZEZ.

Kteří lidé mohou vidět do času? Řekli jsme si, že je celkový vývoj, že jde bytost v živočišné řadě vývojem a jednou dojde do člověka a v něm prodělává mnoho životů. Teď budeme hovořit o vývoji v lidské řadě. Od doby, kdy tvor přišel do prvého lidského života a postupuje v nich dál. Myslím, že jsem vám to už říkal, ale nevadí, zopakujeme si to.

Rozdělíme si řadu lidského vývoje na 4 díly. Ona se tak skutečně dělit dá.

V 1. díle je zájem o hmotu. To je to nejnižší.

V 2. díle převládá citová složka. Člověk zde zesiluje svůj cit a žije více citem.

V 3. díle žije už člověk více filosoficky. Má svoji vypěstovanou soudnost, kritičnost, dívá se kriticky na věci, na život, na tyto pravdy.

4. díl je díl, kdy už se bytost nerodí, ale ještě je člověkem a dodělává svůj poslední díl jako člověk, který se připravuje na zrození do vyššího tvora, než je člověk.

To jsou čtyři etapy v lidském vývoji. Můžeme je přirovnat k jednomu lidskému životu, jednomu našemu zrození.

Narodí se malé dítě a musí o něj pečovat rodiče. Ještě nerozhoduje, je malé. To je ten první díl, hmotný. Potom začne žít více citově. Prochází pubertou nebo se zamiluje, kdy hýří citem a všechno tak i bere, nekriticky. Přijde třetí díl, kdy už zakládá rodinu, přemýšlí vážně, bere život už jinak, pracuje už pro druhé, pro své děti, vnoučata a pak umírá. Přichází čtvrtý díl, o kterém jsem už mluvil. Zatím zůstaneme u těch tří.

To je analogie našeho života s vývojovou cestou člověka. Přesně to odpovídá a můžeme najít analogii i jinde.

Člověk, který tou cestou jde, je zpočátku schopný jen nějaké slepé víry, pokud k tomu všemu přichází, protože ještě nemá tak dalece vyvinutou rozlišovací schopnost a ani by ji nepoužíval. Nechá si spíše něco namluvit. To je první etapa.

Ve druhé etapě začne hýřit citem, to znamená, že se uvolňuje a nechává na sebe více působit. Tady přichází možnost pasivních darů. Mezi ně např. patří jasnovidnost. Člověk ji může nechat rozvinout, jestliže zatím v té oblasti jde, nebo ji také rozvinout nenechá. Člověk se uvolňuje a vnímá více nebo méně. Nejdříve má tušení. Je to nejasné. Potom vnímá víc a víc jasně, až třeba plně jasně. Pořád je to ale založeno na jeho pasivitě a přijímání. Je to vyhraženo, poněvadž je to oblast ještě nižší, lidskému hmotnému dění. Nemůže svou jasnovidností zasahovat do vyšších oblastí filosofie, do vyššího poznávání, do hermetických věd atd.

Výborní jasnovidci, kteří tady jsou, třeba Croiset v Holandsku a další, to jsou lidé, kteří pracují v oblasti lidského dění, v tom čase, na který jste byl zvědavý.

Když člověk přechází svým vývojem do další oblasti, už ztrácí tyto schopnosti. Tam už se tento dar neprojevuje, protože člověk přechází do aktivní oblasti. Když půjde duchovní cestou za těmi dary, půjde za aktivními dary. Čili aby on dával a nepřijímal, nenechal na sebe působit, ale aby sám působil. To je už potom vyšší. On jde do „vyšších obrátek“ života.

 

Tazatel

Když jste mluvil o čtvrté oblasti, může se taková bytost vtělit do jiné tělesné formy?

 

J. ZEZ.

Ty nejvyšší bytosti se někdy vrací. To není ale karmické, to je dobrovolné. Když už má vyspělý člověk, zasvěcenec, vědomí „Já jsem každý, a ať je kdekoli jakákoli nedokonalost, je to moje nedokonalost“, má snahu přijít zpátky, ale musí přijít jako člověk. Čili musí tam nechat svoji část a jít se vtělovat jako člověk (např. Ježíš), musí přijmout na sebe lidství a to, co tam je, to na něho jenom působí, nebo on s tím má spojení, čili on „ví“. Jsou to ty dary „VÍM“ jako u Ježíše, Buddhy, Mojžíše atd. Je to obdoba toho, jako když jde člověk nižší rodit se do zvířete, do nižšího. On tam nemůže jít jako člověk, obrazně řečeno, on by se tam nevešel, musí nechat část své bytosti zatím stranou a jít tam jen zčásti. Zrovna tak je to zde. Vyspělý ze čtvrté oblasti musí část nechat stranou. Není to běžné vtělení, jako se vtělujeme my. To je vtělení zvláštní, které přichází v určité vibraci čísel, za určitých okolností, nemůže v kterýkoli čas.


  
Tazatel

Kdy je čas, bytí v klidu?

 

J. ZEZ.

V našem vjemu kdy by to mohlo být najednou? Ono to není, ale teoreticky by to bylo tehdy, když bychom se zastavili ve vývoji. To bychom mohli mít vědomí „teď je vše“.

 

Tazatel

Jako např. v józe při vysoké koncentraci?

 

J. ZEZ.

To by nešlo, museli bychom odstoupit z těla a vnímat všechno najednou. Tady je starý Egypt, tady nynější doba, tady budoucí a vnímáme to teď. Teď to je.


 

Tazatel

Bytost vyspívá k pojmu „Jsem vše, co je“ a potom se jí otevírá i pojem „Jsem vše, i co není“. Bytost má už pocit sounáležitosti se vším a blíží se už k chápání Podstaty. Tvůrčí dílo vzniklo oddělením části Podstaty, to znamená, že Podstata je absolutně čistá?

J. ZEZ.

Ano, jinak to ani není možné. Tvůrčí dílo vzniklo z Podstaty a je její částí. Je přesně to, co je Podstata, jenomže se rozdělilo, rozčlenilo.

Říkal jsem vám podobenství o kapce vody, která se oddělila z moře. Ta kapička, to je také moře. Představte si, že jde a teď tady někde spadne, moře je támhle. Ona se do něj zase jednou dostane. Teď jde o to, za jak dlouho a jakými cestami. Tak je to i s kapkou, která se oddělí a cítí se: Já jsem kapka a tady vedle je další kapka a tady další. Ve skutečnosti je to všechno ona. Je to taky moře, ale zatím se cítí odděleně.

My se zatím cítíme odděleně. Jsem já, ty, on, ona, ono. Jsem já, nižší tvorové, jsou rostliny. Je to ale jen proto, že běží vývoj. Ve skutečnosti jsem to všechno já.

Podívejte, jak jde vývoj: Jednotlivé já – pojmy bytí – se začnou slévat dohromady a to se už děje. Pořád se slévají, až nakonec je to už jednota. Je to pojem „Jsem vše, co jest“. To je ještě Tvůrčí dílo.

Jednotka se cítí být vším, co je kdykoli a kdekoli, není čas, není rozměr. Ve všech sférách, v celém Tvůrčím díle jsem „já“. To ale není nejvyšší. Je to jen pojem „já jsem vše, co jest“, ale teď musí jednotka splynout s jednotou, s tím mořem. Přestože je to veletok (už to není kapka), přesto to ještě není moře. Takže musí dostat i druhý pól, nejen „jsem vše, co jest“.

Přirovnáme si to k baterii, která má kladný a záporný pól – anodu a katodu. Tady je jen jeden pól, to ještě nestačí. „Jsem vše, co jest i co není“, teď ale pochopit pojem „co není“, jenomže to pro nás ještě jaksi není. Víme, že je, že existuje, protože musí existovat, stejně jako na baterce musí existovat dva póly. Tady to musí existovat také, ale představit si to můžeme velmi těžce a ne úplně.

 

Tazatel

Pochopit to, je asi dost obtížné, protože jak říkáte, v nejvyšší fázi Tvůrčího díla je bezčasovost.

 

J. ZEZ.

Jistě, tam je bezčasovost a bezrozměrnost.

 

Tazatel

A jak se v bezčasovosti může vůbec něco dít?

 

J. ZEZ.

Tam to může jen staticky existovat.

 

Tazatel

Ale musí se tam přeci něco stát, když se má spojit Tvůrčí dílo s Podstatou – „Já jsem vše“ s tím „co není“?

 

J. ZEZ.

Musí se něco stát. Musí být odlesk „co není“ pochopen a pak nastává splynutí.

 

Tazatel

A to se už děje samovolně?

 

J. ZEZ.

To je samovolně. Vývoj jde také samovolně. My do něj mnoho zasahovat nemůžeme – zatím. Ale zasahujeme, alespoň tak, jak můžeme.

 

Tazatel

Když dojde k pochopení „jsem, co je i co není“, zůstane to v dualitě, anebo to splyne úplně tak, že zůstane jen to moře?

 

J. ZEZ.

On je tam ještě větší problém, než si myslíte. To by znamenalo nějaký konec. Ale on není ani začátek ani konec. Je plynulý tok z Podstaty do Tvůrčího díla a z Tvůrčího díla do Podstaty.

Zůstaneme u té kapky, řeky a moře. Na zeměkouli je koloběh vody. Je pořád moře, ale pořád řeky a potoky. Pořád tady teče voda. Ta jde, ale nové kapky jdou za těmi před nimi a další za nimi a další. Je to nepřetržitý tok.

Říkal jsem, že záleží na pochopení toho, co jest i co není. To musíme dát do jiné dimenze. Tam to pochopení je, ale potom pochopení „Jsem vše, co je i co není“ se stává jednotkou, která má tento pól „jsem vše, co je i co není“ a z ní pramení nový proud, který jde do Tvůrčího díla jako nekonečný pás.

 

Tazatel

Zase zpět?

 

J. ZEZ.

Ano, to je stálý koloběh.

Tazatel

Dá se říct, že Tvůrčí dílo je nutným sebeuvědoměním Podstaty?

 

J. ZEZ.

Když všechno je i není čas, tak toto vše je i v Podstatě. Je to jen projev Podstaty, tak jako projevem člověka je dech. Je to nekonečný projev Podstaty. Představte si to jako běžící pás, který jde stále dokola.

 

Tazatel

Dá se tedy říct, že nebylo Stvoření?

 

J. ZEZ.

Nebylo nic, co začlo, a není nic, co končí.

 

Tazatel

Nebyl tedy žádný počátek?

 

J. ZEZ.

Ne, nemohl být počátek, když není konec. 

 

Tazatel

To si nedokážeme jako lidé nikdy dost dobře uvědomit.

 

J. ZEZ.

To jsme zase u dalšího rozměru. Počátek je pro nás, protože my v něčem jdeme. My jsme v pohybu.  Jdeme nějakou krajinou, ale ve skutečnosti žádný začátek a konec není.

Vzpomeňte si, jak jsem vám říkal, že jsem pochopil nekonečno jenom ve hmotě, v Tvůrčím díle. Vzpomínáte na to zrníčko písku, kdy jsem přecházel do těch sfér? Stával jsem se stále větším a větším a přišel jsem zpátky sem. Jak je možné, že jsem obydlil zase tento rozměr? Když jsem šel do této oblasti, celá hvězdná obloha se seskupila do jedné hmoty a stala se zrníčkem písku a já ho měl na dlani. Čili v tom zrníčku písku byl atom, kolem jehož jádra kroužila oběžnice, na které jsem stál já a byl jsem metr sedmdesát čtyři velký. Jak musím být velký teď, když tam jsem byl velký takhle? Ale já se cítím být pořád stejně velký.

A potom jsem šel ještě dál a v další oblasti jsem byl zase takhle velký.

Tazatel

Ono by to šlo zobrazit graficky, kdy postup od mikrovesmíru k makrovesmíru je pohyb v jedné dimenzi – trojrozměrně, ale tady by se zákonitě mělo křížit více dimenzí?

J. ZEZ.

Jenomže to bychom zobrazovali něco, co by skutečně šlo do těch rozměrů, ale já vám chci vysvětlit, že rozměr je jen v naší mysli, jinde ne.

Potom jsem šel do zrníčka písku a stával jsem se menší a menší, a když jsem přistál na planetě, byl jsem takhle velký a logicky by mně došlo, že musím být tak strašně malý, že se to matematicky dá velmi těžce vyjádřit, ale ono to nebyla pravda.

 

Tazatel

Prakticky v tomto kruhu by člověk k pojmu dokonalosti mohl dojít i opačným způsobem. Šel by obráceně, proti vývoji?

J. ZEZ.

Já jsem nešel proti vývoji, šel jsem jen v různých sférách Tvůrčího díla. Proti vývoji jít nemůžete, protože jsme neseni vývojem dopředu.

 

Tazatel

Působí tam tedy tlak, že se musí jít jedním směrem.

 

J. ZEZ.

To je pravda, ten tlak působí, ale jak potom vysvětlit, že někdo jde zpátky? Tlak působí, ale dá se odbočit. Na vývojové cestě se udělá jen smyčka.

Představte si kapku vody, která jde a už je v řece. Vypaří se a spadne o kus dál a vrátí se do té řeky. To jsou tvorové, nebo přesněji lidé, kteří nemohou pochopit jinak a musejí se vracet zpátky, jak jsem už říkal. On se nevrací jako člověk, odžije si své, získává zkušenost, ale přechází už do lidského života. Nedělá zase celou etapu až k člověku. Je to jen takové odbočení, smyčka, kterou si člověk sám vytvoří.


 

Tazatel

Vnitřní bytost prožívá spoustu vnějších životů. Dochází v některém okamžiku k uvědomění si všech těch životů, které ona prožila?

J. ZEZ.

Když je potom na vyšším stupni vývoje. Naše vnímání i inteligence je poměrná. Méně vnímá myš, více vnímá opice a o trochu více člověk. Nemůžeme si tedy myslet, že jsme něco zvláštního a že naše vnímání je tak moc vysoko. Všechno je poměrné.

My můžeme vnímat jako lidé, ale rozsah lidského vnímání je hodně velký. Je zde už možnost hodně udělat a hodně přeskočit. Dostat se opravdu daleko.

 

Tazatel

My známe tento vývoj, tu část, kdy se spojila první anorganická hmota a duch. Teď jde vývoj a dochází k Podstatě. Z Podstaty se to musí vracet zpět do Tvůrčího díla. Jak se to odděluje od Podstaty zpět?

 

J. ZEZ.

To není tatáž kapka. Odděluje se část Podstaty. Je to její projev. Tak jako my dýcháme, to je také náš projev.

 

Tazatel

To je takový výdech?

 

J. ZEZ.

Všechno je v rytmu čtyř, takže i tam musí být tento rytmus zachován. Pokud se týká Tvůrčího díla, ne Podstaty, u ní je jednota. Vše jde ve čtyřech fázích. Podstata, řekněme obrazně, také dýchá. Tvůrčí dílo je výdech, a když se vrací, to je vdech. Je pauza a zase výdech, zase pauza a zase vdech.
 

Tazatel

My, abychom dosáhli úrovně těchto vysokých duchovních fází, se musíme organizovat?

 

J. ZEZ.

Ano, zatím se musíme organizovat.

 

Tazatel

My se musíme organizovat do jednoty a z Podstaty se to musí opět rozkládat?

 

J. ZEZ.

Ano, je to tak. Říkal jsem vám, jak vzniká Tvůrčí dílo. Oddělila se z Podstaty síla a ta se rozdělila, čili Tvůrčí dílo je v jedné fázi rozklad a v druhé skládání. Člověk jde v kruhu, to jsme si namalovali.

V 1. etapě je tvor rostlinou. Je to pasivní životní projev a pasivní vývoj.

V 2. etapě je už aktivní životní projev, ale ještě pasivní vývoj. Zákon karmy nese bytost. Jsou to všichni živočichové a tato fáze končí člověkem a začíná jím 3. fáze. Tady je aktivní projev, jako mají zvířata, ale už aktivní vývoj.

Člověk je prvním tvorem v třetí fázi, kde už začíná možnost aktivního vývoje. Ze začátku ji člověk nepoužívá. V dalších přerodech však víc a víc. Když je potom nadčlověkem, nadnadčlověk atd., tak se ji naučí používat a vše jde už docela jinak.

Takže bytost jde v kruhu od primitivní k nejdokonalejší.


 

Tazatel

Chtěl jsem se zeptat na pojem „válka“. Je to karma, která postihuje velký celek?

 

J. ZEZ.

V jaké úrovni člověk jedná, taková na něj dopadá. Pokud se člověk bude snažit, aby byl dravcem, čili aby ničil, bude ničen. Můžete namítnout, že kdyby války nebyly, lidstvo by se přemnožovalo. Ne! Kdyby lidstvo uvažovalo, že už samo může regulovat, tak by samo regulovalo i porodnost na celém světě a nepřemnožovalo by se. Jenomže tak daleko ještě lidstvo není.

Podívejte se, jak se lidé staví k ostatním tvorům. Nepřátelsky. Vraždí je. Dokonce si z toho udělali sport. Ze sportu chodí vraždit jiné tvory. Vždyť jsou to také bytosti jako my. My se jen lišíme inteligencí. Cena života je stejná. Co potom může lidstvo čekat? Že bude také vražděno!

 

Tazatel

Ze sportu…

 

J. ZEZ.

To není tatáž kapka. Odděluje se část Podstaty. Je to její projev. Tak jako my dýcháme, to je také náš projev.

 

Tazatel

My známe tento vývoj, tu část, kdy se spojila první anorganická hmota a duch. Teď jde vývoj a dochází k Podstatě. Z Podstaty se to musí vracet zpět do Tvůrčího díla. Jak se to odděluje od Podstaty zpět?

 

J. ZEZ.

Člověk se ze sportu vraždí. Technika – ta je jeho sportem.


 

Tazatel

Když vývoj spěje do Podstaty a zase zpět, dá se to chápat tak, že naše vývojová dimenze, naše chápání, se vrací do primitivního zase v jiné dimenzi?

 

J. ZEZ.

Ne, my se vracíme do Podstaty a tam se s ní spojujeme. Rozpustíme se v Podstatě. Jsme Podstatou. A z Podstaty zase proudí další proud. Takže z Podstaty stále něco proudí ven a dovnitř.

My lidé také, abychom byli živí, přijímáme a vydáváme. Přijímáme potravu a vydáváme zbytky. A pořád máme průtok, ať už je to potrava tuhá, tekutá nebo plynná – dech nebo oheň – plazma.

Všechno prochází. To je tedy analogie. Všechno jde v kruhu a všechno jde ve čtyřech tepech. V Tvůrčím díle není nic, co by tak nebylo, a ani být nemůže.

K čemu směřuje naše duchovní cesta či duchovní snahy? Abychom poznali a usnadnili si cestu. O víc tady ani nejde. Ovšem máme-li si usnadnit cestu, musíme poznat správně. O víc nejde.

 

Tazatel

Tyhlety věci se dají těžko chápat, protože si vůbec nedovedeme představit pojmy „Já jsem vše, co je“, protože tam ta bytost je už úplně něco jiného než my teď.

 

J. ZEZ.

To je jako žížala, která si nedovede představit, co je motocykl.

 

Tazatel

Potom ale přemýšlet o tom, co se se mnou stane, až budu Podstata… (smích)

 

J. ZEZ.

Snažte se zatím srovnat s tímto životem a pochopit život, jeho zákonitosti a jít. O to tady běží. Ze všech stran na vás budou doléhat různé nauky a vy musíte mít tu kritičnost poznat, co je správné a co ne. Co je zbytečné, co je jen ozdoba, okrasa, a co je užitečné.

 

Tazatel

Právě že v těch náboženstvích, které známe, jsou různé směry, které se v něčem shodují, a zase tam jsou odchylky a ta orientace v tom je dost složitá.

 

J. ZEZ.

Právě získat orientaci! Tu získáte, když budete mít otevřené oči, čili budete mít soudnost. K tomu pořád nabádám: Lidi, myslete!

Podívejte se, kolik je tady různých takových sekt, které jsou tak naivní, že se člověk diví, jak můžou být lidé tak naivní a něčemu takovému věřit. Např. nedávno jsem slyšel, že je sekta, která říká: „Musíte vraždit druhé živočichy. Tím jim pomáháte, aby se mohli převtělovat.“ Přece ten živočich se narodil proto, aby žil, a ne aby byl vražděn. Jistěže taková sekta má spoustu členů. Bude tu jiná sekta a jiná a každá bude mluvit něco jiného.

Tak se v tom vyznat a podle zákonitostí a podle logiky, životního rytmu, se usměrňovat.

 

Tazatel

Takové názory mají už dost blízko k fašismu.

 

J. ZEZ.

Lidé jsou různí. Každý myslí jinak. Všechny nejlepší nauky, nauky, které přinesli ti, kteří znali, jako Ježíš, Mojžíš atd., ty všechny byly stoprocentní a co z nich lidé udělali? Honem se s tím smlouvalo, honem se to překrucovalo, aby to bylo pohodlné pro lidské myšlení. Všechno dobré člověk zkazí.


 

Tazatel

Mohl byste nám říct něco o léčitelství? Jak probíhá proces, když začnete léčit? Jednou jste o tom mluvil, že čistíte proudy člověka, pak je vyplňujete atd.?

 

J. ZEZ.

Asi myslíte začátek, kdy léčitel snímá. To je první fáze. V druhé fázi naplňuje. Čili snímá to, co je poškozené, co není správné, snímá tzv. ektoplazmu čili plazmatické vyzařování, auru – jak to chcete nazývat, názvy jsou na to různé.

Když je někde choroba a bude dobrý jasnovidec, který vidí vyzařování člověka, uvidí nad místem choroby plazmatický obal. Aura je zde poškozená, má jinou barvu, je jakoby shnilá. Ta utvrzuje, či vytváří chorobu, drží ji. Léčitel musí toto plazma důkladně sejmout a zničit ho, a potom dobré plazma doplnit. Doplní sílu a tělo se uzdravuje.

Jestliže jste slyšeli o filipínských léčitelích, ti mají možnost rozhmotňování. On vniká do těla rukou, oddělí si od sebe buňky a nemusí vždy vyndávat nějakou část, nějaký orgán. Když je to choroba, kde není co vyjmout z těla, kde se mají upravit nějaké poměry. On ale přeci něco vyndává. Vybírá zevnitř tu ektoplazmu, o které jsem mluvil, že ji sbíráme a spalujeme. On ho vybírá, a jelikož je zde síla zhmotňovací a rozhmotňovací, tak ektoplazmu zhmotňuje a vyndává nějakou organickou hmotu.

 

Tazatel

Říkají, že jsou jakési usazeniny v těle?

 

J. ZEZ.

Nemusí to být vždy něco tělesného. Nemusí vždy z těla vyjímat šlachu nebo kostičku či něco takového, ale zhmotní onu ektoplazmu. Každopádně vždy vyndává, ať se jedná o jakoukoliv chorobu.

 

Tazatel

Jeden známý se byl na to podívat přímo ve Švédsku a říkal, že oni léčí třeba také vatou. Mají vatu a tu strčí třeba kuřákovi pod lopatky, nechají ji tam a ona se mu v lopatkách ztratí. Potom z takového kuřáka, který kouřil 60 cigaret denně, se stane okamžitě kuřák, který kouří třeba už jen dvě cigarety.

 

J. ZEZ.

To je princip rozhmotňování, zhmotňování a přehmotňování.

 

Tazatel

Možná že to ani není vata, ale nějaká zhmotněná plazma?

 

J. ZEZ.

Může to být vata, kterou rozhmotní, protože kteroukoli hmotu může rozhmotnit.

Pokusy s hmotou se dělaly i u nás. Ne ale v léčitelském ranku. Slyšeli jste o rodině Neubertových?

Ti si pozvali paní Silbertovou z Norimberka a dělali tyto pokusy. Bylo to tak dokonalé, že si na seanci pozvali šéfredaktory všech předních pražských listů a dělali pro ně veřejnou seanci. Tam se děly takové věci, např. jeden redaktor vyndal hodinky a chtěl je položit na stůl. Deska je však neudržela a ony prošly. To byl průchod hmoty hmotou. Hodinkám se nestalo nic. Nebo hodil hodinky proti zdi a ony obepluly druhým pokojem a kolem té zdi připluly zase zpět až před něj. Stůl je potom udržel.

 

Tazatel

To je ale neuvěřitelné!

 

J. ZEZ.

Není to neuvěřitelné, je to logické, jenomže lidé to ještě nemohou pochopit. Ten, který to dělal, je nehmotná bytost. To je spiritismus. Tam to dělá jiná bytost, která si jen vypůjčí tělo prostředníka. Tady v Praze byla prostředníkem paní Silbertová, která jen nečinně seděla, nic nedělala a ta bytost si z ní brala sílu. Ona pak byla unavená, ale jinak byla nečinná a jednala ta bytost.

Třeba zhmotnila nad stolem svoji ruku, u lokte se ztrácela a ruka jednala. Bylo vidět, že je s nějakým neviditelným tělem spojená. Dokonce vyryl svoje jméno i do hodinek, k tomu do zavřených, které si redaktor držel v ruce. Všichni slyšeli, jak do nich ryje. Když hodinky otevřeli, našli v nich podpis „Nell“.

Všechny tyto věci měli Neubertovi ve svém muzeu zajímavostí. Když přišli Němci, vše jim zabavili.

Co se týká léčitelů na Filipínách, byla tam jedna pacientka a vyprávěla, jak byla léčená.


 

Tazatel

Je možné lékařským zásahem prodloužit hmotný život, když existuje osud?

 

J. ZEZ.

Osud člověka je od narození a končí těsně před novým zrozením. Mezi tím je epizoda, které se říká smrt. Člověk však žije dál, jen odloží své tělo. V pásu osudu to ovšem může být dřív nebo později. Člověk má několik možností odchodu a některý z nich je použit, naplní se. Takže je možné přes jeden ho převést a čeká se na druhý atd. Odchod není pevně daný. Odchod je tehdy, když se vyskytne tak silná událost na osudové ose, kterou by pravděpodobně nepřešel, aniž by nevyšel člověk z těla, nevyvanul by. Obyčejně k tomu směřuje nemocí a někdy je to také náhle.

 

Tazatel

Třeba u automobilových nehod, to je také osudové?

 

J. ZEZ.

Je to osudové, ale může se tomu člověk nějak vyhnout. To je to, co jsem říkal, můžeme své události nadnést nebo snížit.

 

Tazatel

Nedalo by se to vyjádřit jednodušeji? To tělo má trojrozměrnou dimenzi a my bychom vzali v úvahu ještě čtvrtý rozměr?

 

J. ZEZ.

Není třeba chodit do čtvrtého rozměru. Normální život je trojrozměrný. Hmotný živý člověk sestává z těla, z psychické složky a z vitální složky – vitální síly. Z těchto tří je složen.

Choroba může nastat v kterékoliv složce, protože však jsou tyto složky propojeny, tak obyčejně spolu souvisí. Můžeme říct, že choroba je převážně v oblasti hmotné, psychické nebo silové. Podle toho je možnost pomoci převážně hmotně, psychicky nebo silově, nebo si to také může dotyčný člověk v některé oblasti srazit dolů.

V hmotné oblasti je suverénním pomahačem lékař, v psychické hypnotizér, který dělá hypnózu, sugesci nebo psychoterapii, tam se léky tolik neosvědčují, ty jsou jen pomocné a někdy zbytečné, a ve vitální oblasti je léčitel.

Léčitel dělá pochody, procesy tam, kde jsou narušené.

Lékař dělá změny, formace, operuje, ničí bacily, dodává tělu, co mu chybí, při karenčních chorobách, tam je suverénem. Zasahuje i v jiných oblastech, ale tam už nemá takové úspěchy, nepomáhá přímo, ale oklikou.

Já také nemohu třeba vraždit bacily. Když bude infekční choroba, tak jsem poměrně bezbranný. Mohl bych oklikou posilovat organismus, aby se s tím vypořádal, ale není to hospodárné. Lepší je, když lékař dá antibiotika, vybije to a je pokoj. Pro mě by to byla velmi neschůdná a riskantní cesta, pro lékaře je to legrace. Každý má svůj píseček, na kterém pracuje.


 

Tazatel

Je možné představit si chorobu, např. rakovinu, z hlediska mikro a makroprostoru? Dá se třeba přirovnat k této destrukční dnešní civilizaci?

 

J. ZEZ.

Všechno je v určité analogii a souvztažnosti. Vše, v celém vesmíru.

 

Tazatel

Takže vše, co se odehrává v nás, odehrává se současně v celém vesmíru.

 

Tazatel 2

Pohne-li se zrníčko u tvých nohou, pohne se celý vesmír.

 

J. ZEZ.

Ano, něco se změní ve vesmíru.

 

Tazatel

V židovské kabale je hlavní zákon: Co je nahoře, je i dole. Symbolizuje to hexagram, znak židovské hvězdy.

 

J. ZEZ.

Protože není nahoře a není dole.


 

Tazatel

Říkal jste, že při léčení je v člověku pocit lehkosti. Čím to je?

 

J. ZEZ.

Ty tři oblasti, o kterých jsem mluvil, jsou propojeny. Když dávám vitální sílu a ten člověk je napojen jako balon napuštěný plynem, tak se to napojení přenáší i na hmotnou část a on se cítí být lehkým. To je tehdy, když dávám sílu odstředivou.

Energie, kterou jako léčitel dávám, není jednotná ani homogenní. Nedá se říct „síla“. To je, jako bychom o hmotě říkali „hmota“. Ta ale může mít skupenství kapalné, plynné, tuhé a plazmatické. Tak je to i s těmi silami. Jelikož je vše analogické a obdobné, musí tak být i 4 základní prvky v silách.

Když dáváme člověku odstředivou sílu, on se cítí být lehkým, jako když ztrácí váhu a jde směrem nahoru. Má pocit, jako když roste. Přitom působí hlavní složka, že 99% případů pociťuje teplo. Další dvě složky nejsou pocitem tak zaznamenávány. Je to brnění, mravenčení, to není vždy. Tak se projevuje modulace síly, podle toho, která složka v ní převládá.


 

Tazatel

Vy rozlišujete léčitele podle toho, jakých užívá sil? Podle toho, které u něj převládají?

 

J. ZEZ.

Ne. Každý léčitel je trochu jinak laděný. Léčitele můžeme rozdělovat různě. Tam je velká možnost dělení. Jsou ti, kteří si myslí, že jsou léčiteli, ale nejsou jimi.

Jedná se o přenos vitální síly. Vitální sílu má vše, co žije, ať je to rostlina nebo živočich. Má ji i člověk.

Kdybychom ji měřili, každý člověk bude mít svoji vitalitu. Tato lidská vitalita se dá u každého člověka zvýšit nebo snížit, když se vybíjí. Budeme mluvit o zvýšení.

Určitým cvičením – mystickým, jógickým – se dá trochu zvýšit aktivita tělesného silového systému. Kdybychom toho člověka měřili, tak vidíme, že stoupla jeho vitální kapacita. To ale ještě neznamená, že může léčit.

Léčitelská schopnost je založena právě na stálém průtoku těchto sil, a ne na dání části sil ze sebe.

Někteří lidé, kteří začnou dělat určitá cvičení a zvýší svoji tělesnou kapacitu, si myslí, že mohou předávat. Nějaké ty drobnosti, např. bolest hlavy, ty nepodstatné příznaky, mohou ovlivnit a pak si už myslí, že léčí. Úbytek těch sil kompenzují tím, že stále něco cvičí, stále přibírají. Jenomže takový člověk se začne víc a víc otevírat a po nějakém čase začne chřadnout, nastupují choroby převážně silového charakteru a on těžce onemocní. Obyčejně tomu předchází nabourání osudu, zhorší se mu, např. v rodině dochází k rozvodu, k odcizení dětí apod. Zhoršuje se osud, zhoršuje se jeho zdraví a člověk se láme. To je jeden druh lidí.

Druhý druh si zvykl stálým cvičením nabírat. Přistupuje k nemocnému člověku a nabírá z něj. Tím způsobí nějaké menší reakce k menšímu zdravotnickému efektu. Tito lidé, místo aby dávali, sají a těch je u pseudoléčitelů nejvíce.

 

Tazatel

To je ale vampyrismus!

 

J. ZEZ.

Ano, je to něco takového. Těchto lidí je nejvíc. Je to z nepochopení.

Potom jsou léčitelé, kteří mají skutečně tento dar, tuto schopnost. Mají určitou potenci síly, která proudí. Někomu jakoby malým otvorem proudí málo síly, někomu víc. Je tady rozdíl mezi léčiteli v napětí síly, v množství, v kvantitě.

Důležitější než kvantita je ale kvalita. Někteří lidé, kteří zjistili, že mají tuto schopnost, ji hned začnou dávat, aniž by šli za učitelem, poradili se s ním, aniž by si vytvořili nějaký základ.

V léčitelství, protože je to předávání vitální síly, záleží na tom, aby tyto síly byly kvalitní, kvalitativně lepší a lepší. To znamená, že ten, kdo má tuto schopnost, je nejprve poučen po stránce filosofické. Musí zaujmout jiný postoj k lidem, k celé přírodě. Např. nesmí mít ve své mysli vlastnost chtít léčit proto, aby získával – mamonit. To je snad to nejhorší, co může existovat. To je potom strašně nečistá síla. Člověk, který má tuto schopnost, musí si vytvořit svůj základ. Sestává z těch třech složek, které jsem jmenoval. Z těla, psychické a vitální složky. Vitální složka je dvojí – psychická a hmotná, takže je to zase základní čtyřka.

On se musí očistit a vyladit ve všech těchto složkách:

1) ve složce hmotné. Protože síly proudí přes jeho tělo, nesmí pít alkohol a kouřit, poněvadž by tím vadil své hmotě.

2) v psychické složce. Zde nesmí být psychicky zaměřen na shrabování majetku. Musí být zaměřen na: pomáhat lidstvu, pomáhat celému Tvůrčímu dílu, nejen lidstvu, ale všemu. Čili být v Tvůrčím díle kladnou složkou a neohlížet se na to, jestli mu někdo něco dá. Jestli by chtěl mamonit, udělat si z toho kšeft, to by bylo to nejhorší, co se dá v psychické složce vytvořit.

Potom přestává jíst maso, z toho samozřejmého důvodu, že už nebude destruktivní složkou, nebude ničivým elementem.

1) Nesmí být kanibalem, čili nesmí jíst lidské maso, lidské mrtvoly;

2) Nesmí jíst mrtvoly ani druhých živočichů. To je biologicky stejné a duchovně také, poněvadž jsme všichni živočichové.

Nesmí tedy být kanibalem ani prvního ani druhého stupně. Je to víc, ale základ je vždy postoj, jak se k tomuto staví.

Takže a) je to postoj – tedy základ a

b) hrubě řečeno, technická složka.

Člověk se učí zvládat tyto síly, tříbit je, modulovat je podle povahy choroby, aby byl zase co možno nejužitečnější, aby neléčil něco a na druhé straně něčemu neškodil.

 

Tazatel

Při nabírání té síly, ten proud, který prochází, je stále stejný?

 

J. ZEZ.

To proudí, jak se stává léčitel dokonalejším, tak se zesiluje i proud.

 

Tazatel

A ten má stanovený průchod?

 

J. ZEZ.

Jak jsem říkal, to se zesiluje tím, jak se zdokonaluje léčitel. V kvantitě. Teď je ještě otázka kvality. Proud může být špatný nebo dobrý.

 

Tazatel

Čím můžete ovlivňovat kvalitu?

 

J. ZEZ.

Každá silová práce je tzv. magie. Víte, že známe magii bílou a černou a mezi tím jsou plynulé přechody.

Takže ten, kdo by působil velmi silně, ale velmi špatně, je černý mág. Ten, kdo by působil silně, ale dobře, je bílý mág a mezi tím jsou teď ty přechody.

Takže kvalita síly hraje první roli. Na druhém místě je teprve kvantita. Kvantitu dokáží dnes vědci měřit. Kvalitu můžeme jen odhadnout podle chování léčitele, podle jeho vyspělosti. Ta je závislá na postoji léčitele. Protože jestli jím či nejím maso, to je můj postoj. Podle toho jsem kvalitní nebo nekvalitní. Podle toho jsem na duchovní výši nebo nejsem. Tak je to i se vším ostatním.

Léčitel, pokud je dobrý, přichází ke svému učiteli a ten mu dá základ.

Já jsem také musel přijít k učiteli, který mi dal základ. Učitel mi potom řekl: „Máš i druhý dar, tak teď už si to budeš stavět a rozvíjet sám dál.“ Ale základ jsem dostal. Učitel si potom za svého žáka i odpovídá.

 

Tazatel

Kdo to je?

 

J. ZEZ.

Myslíte můj učitel? Já jsem ho nikdy neviděl. On se vždycky projevil jen hlasem. To bylo ve spiritismu, ve velmi vyspělém kruhu. To jsem vám už říkal. Učitel mi dal základ a řekl: „Teď už nebudeš ani číst, ani poslouchat, ani mě nebudeš poslouchat, protože máš ten druhý dar a tím si půjdeš za pravdou.“ To je dar toho vědění.


 

Tazatel

Když léčíte nemoc, kde by měla být např. víc ohňová síla, to můžete ovlivnit?

 

J. ZEZ.

 To musím ovlivnit.

 

Tazatel

Jak to ovlivňujete?

 

J. ZEZ.

Tím, že tu sílu vnitřně moduluji.

 

Tazatel

A jak ji můžete modelovat?

 

J. ZEZ.

Jo, to už pak je věc toho léčitele. To vám takhle vysvětlit nemůžu, to byste museli být léčitelé. To patří už do léčitelské školy. Víte, kdyby se o tom mluvilo, mohlo by to být také někdy zneužito. To nejde. Léčitel dává slib a ten pak dodržuje.


 

Tazatel

Jak působí na člověka umění?

 

J. ZEZ.

Nevím, jestli to úplně vysvětlíme. Vše, každý projev v umění, ať už je to audiální nebo vizuální, tak je určitou vibrací, která více nebo méně na člověka působí. Dnes už vědci vědí, že se dá hodně ovlivňovat, až léčit hudbou. Jde o to, jaké jsou to tóny. Něco se léčí tóny hlubokými, něco vysokými, něco pomalými a něco rychlými. Teď se to musí zkombinovat dohromady. Muzika tedy může léčit.

Barva je totéž jako tón, to víte. Dá se převést zvuk do barev. Je to tatáž vibrace, jenom vzata vizuálně, zatímco zvuk sluchem. Totéž tedy můžeme dokázat více- méně barevným prostředím. Pro určité choroby se osvědčily místnosti vymalované třeba chladnou barvou a pro jiné třeba barvou teplou, někde ostrou a jinde klidnou.

Co se týká tvaru, je to naprosto stejné, tyto vibrace. Tak jak hudba se dá převést na barvy, tak se dá převést i do tvarů. Jinak působí tvary kulaté, jinak hranaté, jinak rovné atd.

Všimněte si, že Tvůrčí čtyřka je ve všem. Jsou 4 základní tóny, 4 základní zvuky (IAUE), 4 základní tvary. Prostě 4 je Tvůrčí dílo.

 

Tazatel

Ještě k tomu umění. Jde o problém napojení konzumenta přes dílo na autora. Jaký je to potom na toho autora dopad? Ovlivňuje jej to zpětně?

 

J. ZEZ.

Ptáte se, jestli myšlení člověka dopadá na toho autora? To je poměrné. Myšlení člověka může být silné nebo slabé a příjem autora může být také silný nebo slabý. Takže tyto čtyři eventuality tady hrají roli.

 

Tazatel

On to myslí tak, že třeba herec, který má před sebou publikum, působí na něj svým projevem, myšlením. Má ty lidi v „raportu“. Psychologicky vzato se na něj zpětně vážou a psychicky na něj zpětně působí, tak nakolik to ovlivňuje toho herce?

 

J. ZEZ.

Tak jak jsem říkal, ovlivňuje ho to tak, nakolik je ten člověk citlivý a nakolik jsou oni silní. Snad bych k tomu ještě dodal to, že každý kumštýř je citlivec, který na sebe nechává působit. A může na sebe nechat působit více z toho velkého prostoru nebo více z menšího prostoru, více od lidí, více od určité vrstvy lidí. Prostě ten příjem působení může být směrován různým způsobem. Na druhé straně je umělec aktivní, kdy to, co přijme, zase vydává. Čili přijímá myšlenku a vydává výtvor – zhmotňuje myšlenku. Ať je to už v čemkoli. Zhmotňuje ji třeba do hudby, do barev, tvarů. Vždy je ale ten kumštýř citlivec, který má možnost příjmu. Podle toho, jakou má možnost příjmu a z jaké oblasti, tak má, hrubě řečeno, materiál k výrobě.


 

Tazatel

Říkal jste, že bytost má snahu dojít k rovnováze a že je nesprávné, pokud v ní narůstá silně dostředivost tak nevázaně, že už poškozuje (ale i odstředivost). Jak by se měl člověk snažit o rovnováhu v psychické složce, aby nebylo moc toho ani toho?

 

J. ZEZ.

 To je právě tím pochopením. Když bude u někoho převládat odstředivá síla, tak ten člověk bude takový, že by se rozdal. Budou ho ale zneužívat druzí lidé a on zatrpkne a tím by se lámal. Když bude někdo dostředivý a bude hrabat jen k sobě, tak se samozřejmě odděluje od celku, kde má být. Jde tady o pochopení. Když člověk pochopí, tak se potom snaží toto vše vyvážit.

Jak víte, jdeme do odstředivé doby. Ta je nejcennější dobou celého zvěrokruhu. To je nejlepší duchovní doba, ale protože to berou nedokonalí lidé, protože lidé ještě nejsou dokonalí tvorové, tak si to zase více nebo méně pokazí tím, že půjdou nekriticky za odstředivostí a nebudou to korigovat dostředivostí. Ideálem je rovnováha!

Každá éra, která působí svým vlivem, může tuto rovnováhu u slabších či nevědomých lidí více-méně nabourávat.

My říkáme: Ideálem je dobro. To je řečeno povšechně. Teď půjdeme už od dostředivosti k odstředivosti. Představte si člověka, který bude žít svůj život a přijme myšlenku, že musí být dobrým člověkem. Bude členem nějaké víry. Bude se opravdu snažit, aby nedělal to, co dělat nemá, aby dělal to, co se dělat má, a tak půjde za tím dobrem a bude opravdu dobrým člověkem.

Co se stane? Ten člověk nebude mít svůj vnitřní postoj takový, aby byl dobrý ze své podstaty, on je dobrý jen ze svého ukáznění. On je dobrým proto, že se bojí, že by byl trestán nebo tak nějak. Tím, že bude skutečně dělat dobro, bude si tvořit dobrý svůj příští život. Přijde do života, kde ho budou všichni hýčkat, on se tam ale zlomí. Takže dělal dobro a zlomil se, řekneme. No jo, jenomže on to dobro nedělal proto, že by na to měl ve své podstatě.

Duchovní cesta znamená měnit vnitřní podstatu, získávat vědomosti, že toto a toto je tak a tak, a tyto vědomosti mít ale pevné. Nechtít jenom věřit. Víra je dobrá, ale nesmí být sama. Nechtít jen věřit, ale být o tom přesvědčen. Být takovým. To je vlastně smysl toho všeho. Jen něčemu věřit, není smysl duchovní cesty. To ne. Tam se neděje žádná změna. Nám jde o přeměnu toho člověka.

Představte si, že kdyby všichni lidé pochopili, co jsem vám tady říkal a měnili se, neškodil by jeden druhému, ale kdyby měl každý člověk na prvém místě zásadu pomáhat, dovedete si představit, jaký by byl na světě ráj?

Dnes má každý člověk na prvním místě snahu po svém užitku, po svém bytí. Nejdříve „já, moje rodina, můj národ“, to je strašná dostředivost. K čemu to může vést? On hrabe na úkor druhých. Kdyby každý pomáhal druhému, tak by byl na světě ráj. K tomu má ale lidstvo strašně daleko.

K tomu má právě vést odstředivá doba. Jenomže nezapomeňte, že v odstředivé době budou zrozeni zrovna tak vyspělí lidé jako první zrody lidské a ty to budou opět zneužívat. Člověk se nesmí nechat zneužít. Kdybychom to nechali tyto lidi zneužívat, tak jim škodíme, ačkoli si to oni neuvědomují. Škodíme jim v jejich vývojové cestě. To je asi tak, jako byste byl otcem dítěte, které byste kazil. To dítě by mělo všechno, nač by si vzpomnělo, ale k čemu by rostlo? Tím mu škodíte!

 

Pokračování  >>
 
 
 
 

Josef Zezulka - ODPOVĚDI 1976–1982Josef Zezulka – ODPOVĚDI 1976–1982
Vydal © Tomáš Pfeiffer, nakladatelství Dimenze 2+2 Praha, Soukenická 21, 110 00 Praha, Česká republika, 30. 3. 2014, www.dub.cz, ISBN 978-80-85238-46-4
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této knihy nesmí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě nebo překládána do jakéhokoliv jazyka bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.
© Tomáš Pfeiffer, 2014

  

 
        Linkedin  
 
© Tomáš Pfeiffer. Všechna práva vyhrazena.
Jakékoliv další šíření obsahu webové stránky, zejména formou kopírování či dalšího zpracování bez předchozího písemného souhlasu jsou zakázány.
 
Změnit nastavení cookies